„Czytam i wiem – tekst łatwy do czytania i zrozumienia w szkole. Opracowanie i upowszechnienie materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych w wersji łatwej do czytania i zrozumienia, instrukcji dotyczącej ich tworzenia i wykorzystania w pracy z uczniami oraz rekomendacji dotyczących wdrożenia rozwiązań w praktykę szkolną” to projekt zrealizowany przez PSONI na zlecenie Ministerstwa Edukacji i Nauki, w ramach którego powstało 35 kompletów materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych w wersji łatwej do czytania i zrozumienia oraz m. in. instrukcja tworzenia i stosowania tekstów łatwych.

„Czytam i wiem – tekst łatwy do czytania i zrozumienia w szkole” to projekt, w którym po raz pierwszy zastosowano standardy tekstu łatwego do czytania i zrozumienia do opracowania materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych dla etapów edukacji, w których uczestniczą uczniowie ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi, tj. pierwszego i drugiego etapu szkoły podstawowej, w tym materiały dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, dla szkoły przysposabiającej do pracy oraz branżowej szkoły I stopnia.
W ramach projektu powstały następujące komplety materiałów:

  1. Dla uczniów realizujących podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej na I etapie edukacyjnym, w tym materiały do edukacji:
  • polonistycznej

Spór o koronę
Autorka:
Katarzyna Cichocka-Balińska

  • matematycznej

Cyfry i liczby
Autorka:
Maria Tkaczyk

  • społecznej

Legenda o Lechu, Czechu i Rusie
Autorka:
Magdalena Zduńczyk

  • przyrodniczej

Jesień 
Autorki:
Katarzyna Cichocka-Balińska,
Karolina Zajączkowska

  • informatycznej

Program Paint
Autorzy:
Karina Kos-Wojciechowska,
Paweł Florczak

2. Dla uczniów realizujących podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej na II etapie edukacyjnym, w tym materiały do edukacji:

  • historii

Dawna Polska.
Słownik historyczny
Autorka:
Monika Wojtas

  • języka polskiego

Jak i po co poeci
piszą wiersze
Autorka:
dr Iwona Skrzypczyk-Gałkowska