„Czytam i wiem – tekst łatwy do czytania i zrozumienia w szkole. Opracowanie i upowszechnienie materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych w wersji łatwej do czytania i zrozumienia, instrukcji dotyczącej ich tworzenia i wykorzystania w pracy z uczniami oraz rekomendacji dotyczących wdrożenia rozwiązań w praktykę szkolną” to projekt zrealizowany przez PSONI na zlecenie Ministerstwa Edukacji i Nauki, w ramach którego powstało 35 kompletów materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych w wersji łatwej do czytania i zrozumienia oraz m. in. instrukcja tworzenia i stosowania tekstów łatwych.
„Czytam i wiem – tekst łatwy do czytania i zrozumienia w szkole” to projekt, w którym po raz pierwszy zastosowano standardy tekstu łatwego do czytania i zrozumienia do opracowania materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych dla etapów edukacji, w których uczestniczą uczniowie ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi, tj. pierwszego i drugiego etapu szkoły podstawowej, w tym materiały dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, dla szkoły przysposabiającej do pracy oraz branżowej szkoły I stopnia. W ramach projektu powstały następujące komplety materiałów:
- Dla uczniów realizujących podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej na I etapie edukacyjnym, w tym materiały do edukacji:
2. Dla uczniów realizujących podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej na II etapie edukacyjnym, w tym materiały do edukacji:
3. Dla uczniów realizujących podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, w tym materiały do zajęć z:
4. Dla uczniów realizujących podstawę programową kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, w tym materiały do zajęć z:
5. Dla uczniów realizujących podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy, w tym materiały do zajęć z:
Zgodnie z Europejskimi Standardami, materiały w formacie tekstu łatwego do czytania i zrozumienia są skierowane przede wszystkim do osób z niepełnosprawnością intelektualną, które wykazują obniżony ogólny poziom funkcjonowania poznawczego oraz wyraźnie osłabione zdolności do przystosowania się do życia społecznego. Co ważne, chodzi o wszystkie osoby, zatem nie ma znaczenia stopień niepełnosprawności intelektualnej, a zasoby i potrzeby konkretnej osoby. Tekst łatwy może być wykorzystywany w pracy z osobami, które nie umieją czytać, ponieważ zdjęcia/grafiki w nim zawarte mogą pomóc w rozmowie, projektować sytuacje i zachęcać do aktywności. Oczywiście bardzo pożądane jest samodzielne czytanie tekstu przez osobę z niepełnosprawnością, ale nawet wtedy praca z tekstem łatwym wymaga często wsparcia drugiej osoby. Przygotowane materiały mają na celu zwiększenie dostępu do informacji uczniów napotykających na trudności w czytaniu i rozumieniu tekstów.
Podobne materiały skierowane do uczniów z różnymi potrzebami znajdują się pod linkiem: https://zpe.gov.pl/a/lektury-dostepne/D1HUbVOK5. Są to to multimedialne książki pomocnicze do edukacji językowej i polonistycznej wraz z odpowiadającymi im materiałami ćwiczeniowymi, które służą utrwalaniu wiedzy i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych.
Zapraszamy do zapoznania się z materiałami !