Opis:
O tego rodzaju poradnik od lat upominali się rodzice dzieci zagrożonych iepełnosprawnością
i niepełnosprawnych intelektualnie. Książeczka z założenia ma pomóc rodzicom, aby zrozumieli swoje „inne” dziecko oraz własną sytuację, aby maksymalnie racjonalnie nim się zajmowali, szybciej wybierali działania niezbędne dla niego, rozwiązywali problemy, wiedzieli gdzie szukać pomocy, organizowali swoje życie w nowej sytuacji.
Również profesjonaliści zgłaszali potrzebę przystępnej, praktycznej książeczki, którą mogliby
wręczać rodzicom, jako uzupełnienie swojej porady, gdy przekazują im trudne, bolesne, budzące niepokój informacje.
Słowa skierowane do rodziców z pewnością przyspieszą trafienie przez nich do lekarzy, fizjoterapeutów, psychologów, logopedów, pedagogów i innych specjalistów w ośrodkach wczesnej interwencji lub placówkach wczesnego wspomagania rozwoju. Chodzi o to, aby jak najwcześniej były dostępne dla dziecka wielospecjalistyczne, kompleksowe działania. Dla wielu dzieci zagrożonych niepełnosprawnością działania te zminimalizują zagrożenie, dla innych, które już są niepełnosprawne, przyczynią się do poprawy rozwoju i ograniczenia deficytów.
Mamy również nadzieję, że ten poradnik przyczyni się do zwrócenia uwagi i podjęcia działań
przez władze lokalne, samorządy, instytucje służby zdrowia, edukacji i pomocy społecznej, a także organizacje rodziców, zmierzających w kierunku udostępnienia rodzinom niezbędnej pomocy.
Wydawca założył, że poradnik zostanie wydany najpierw w nakładzie pilotażowym, a egzemplarze sygnalne rozesłane do placówek i instytucji zajmujących się problematyką niepełnosprawności małych dzieci (m.in. szpitale i odziały położnicze, poradnie psychologiczno−pedagogiczne, kuratoria, ośrodki polityki społecznej, oddziały NFZ, Koła
PSOUU). Po zebraniu od adresatów informacji o szacowanym pełnym nakładzie – takim, by wszyscy zainteresowani rodzice otrzymali książeczkę, zostanie wykonany dodruk.
PSOUU, Warszawa 2008