Centrum Komunikacji dla Osób z Niepełnosprawnościami” nr FERS.03.05-IP.06-0001/24
Program projektu:
Informacja o projekcie:
Centrum Komunikacji dla Osób z Niepełnosprawnościami” nr FERS.03.05-IP.06-0001/24, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS), Działanie 3.5 Lepsza komunikacja dla osób z niepełnosprawnościami, Priorytet FERS.03 Dostępność i usługi dla osób z niepełnosprawnościami.
Realizowany przez Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej (Lider), w partnerstwie z Polskim Stowarzyszeniem na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną oraz Polskim Związkiem Głuchych.
Wysokość wkładu Funduszy Europejskich: 181 535 621,74 zł
Opis projektu:
1 stycznia 2025 r. Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych rozpoczęło realizację projektu „Centrum Komunikacji dla Osób z Niepełnosprawnościami”. Partnerami w projekcie są Polski Związek Głuchych z siedzibą w […]
1 stycznia 2025 r. Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych rozpoczęło realizację projektu „Centrum Komunikacji dla Osób z Niepełnosprawnościami”. Partnerami w projekcie są Polski Związek Głuchych z siedzibą w Warszawie oraz Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną z siedzibą w Warszawie.
Celem projektu jest zapewnienie usług w zakresie bieżącego komunikowania się osób z niepełnosprawnościami, o których mowa w Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, potrzebujących wsparcia w komunikowaniu się. Działania podejmowane w ramach projektu będą uwzględniały w szczególności osoby z niepełnosprawnościami narządu słuchu, mowy i wzroku, niepełnosprawnością intelektualną, z problemami zdrowia psychicznego i spektrum autyzmu, posługujących się PJM, SKOGN, korzystających z transkrypcji mowy na tekst, alternatywnych i złożonych sposobów komunikacji (AAC) oraz ETR.
Cele szczegółowe projektu to:
Utworzenie Centralnego Centrum Komunikacji (HUB CK) i 16 Regionalnych Centrów Komunikacji (RCK).
Wzrost kompetencji kadry tłumaczy/tłumaczek (PJM) i tłumaczy/tłumaczek przewodników (SKOGN).
Wzrost kompetencji specjalistów/specjalistek AAC (włączając w to zapewnienie tekstu łatwego do czytania, ETR) oraz specjalistów/specjalistek w zakresie ETR.
Główne zadania przewidziane do realizacji w projekcie
Zadanie 1: Utworzenie i utrzymanie Centrum Komunikacji wraz ze strukturami regionalnymi
W ramach tego zadania zostaną zrealizowane następujące działania:
Utworzenie HUB Centrum komunikacji – w wybranej lokalizacji np. w Warszawie zostanie utworzona główna siedziba Centrum Komunikacji dla osób z niepełnosprawnościami. Oprócz tego zostanie utworzona struktura regionalna Centrum – w 16 innych lokalizacjach, wykorzystująca dostępną infrastrukturę Partnerów projektu. W ramach działania przewidziano prace w zakresie remontu, modernizacji budynków w których będą odbywały się zaplanowane w dalszej części projektu szkolenia oraz usługi świadczone na poziomie krajowym, w tym zdalnie. W ramach działania zostanie również zakupiony sprzęt do wykonywania zaplanowanych usług. Zakłada się wykorzystanie potencjału Partnerów projektu poprzez wykorzystanie posiadanych zasobów lokalowych i dostosowanie ich do potrzeb projektu.
Utworzenie struktury regionalnej – w wybranych regionach zostaną utworzone Regionalne Centra Komunikacji (RCK) do bezpośredniego kontaktu beneficjentów projektu z tłumaczami oraz kadrą w celu skorzystania z oferowanych usług. W ramach działania zostanie również zakupiony sprzęt do wykonywania zaplanowanych usług. Zakłada się, że wszystkie usługi świadczone w ramach Centrum Komunikacji będą dostępne regionalnie, w szczególności działania zaplanowane w ramach zadania 3 i 4.
Utrzymanie Centrum komunikacji oraz struktur regionalnych - w ramach działania zaplanowano bieżące działania w celu utrzymania wypracowanych struktur. Działanie obejmuje bieżące utrzymanie infrastruktury Centrum komunikacji HUB, w skład którego wchodzi pion odpowiadający za zapewnienie usług komunikacyjnych osobom komunikującym się w PJM, za pomocą transkrypcji mowy, SKONG, za pomocą alfabetu Braille’a oraz pionu odpowiadającego za zapewnienie możliwości komunikowania się i informacji osobom komunikującym się za pomocą alternatywnych i wspomagających za pomocą alternatywnych wspomagających komunikacji (AAC) oraz korzystających z ETR oraz struktur regionalnych.
Grupa docelowa:
osoby z niepełnosprawnościami tj. osoby komunikujące się w PJM, za pomocą transkrypcji mowy, SKOGN, za pomocą alfabetu Braille’a, osoby komunikujące się za pomocą alternatywnych i wspomagających sposobów komunikacji (AAC) oraz korzystające z ETR
osoby pracujące na rzecz osób z niepełnosprawnościami: tłumacze/tłumaczki (PJM) i tłumacze/tłumaczki przewodnicy (SKOGN) – osoby, które będą świadczyły wsparcie w projekcie oraz po jego zakończeniu, osoby z doświadczeniem w pracy z osobami o złożonych potrzebach komunikacyjnych, które będą świadczyły wsparcie w zakresie AAC i ETR, w projekcie oraz po jego zakończeniu, kadra pracowników Centrum – osoby, które będą pośredniczyły w usługach i dbały o najwyższą jakość świadczonego wsparcia.
Planowany termin realizacji: I kw. 2025 – IV. kw. 2027
Zadanie 2: Utworzenie pionu Centrum Komunikacji odpowiadającego za zapewnienie usług komunikacyjnych i informacji osobom komunikującym się w PJM, za pomocą transkrypcji mowy, SKOGN, za pomocą alfabetu Braille’a
W ramach tego zadania zostaną zrealizowane następujące działania:
Przygotowanie standardów i procedur Centrum Komunikacji w zakresie zapewnienia usług komunikacyjnych i informacji osobom komunikującym się w PJM, za pomocą transkrypcji mowy, SKOGN, za pomocą alfabetu Braille’a.
Stworzenie i rozbudowa funkcjonalności aplikacji (np. mobilnej lub desktopowej lub kilku aplikacji).
Szkolenia kadry tłumaczy/tłumaczek (PJM) i tłumaczy/tłumaczek przewodników (SKOGN). Szkolenia kadry Centrum - przygotowanie i przeprowadzenie szkoleń dla tłumaczy/tłumaczek i tłumaczy/tłumaczek przewodników, podnoszących i doskonalących ich umiejętności tłumaczeniowe i kompetencje zawodowe. Prowadzenie nadzoru nad kadrą tłumaczy/tłumaczek i tłumaczy/tłumaczek przewodników. Osoby tłumaczące będą działały na rzecz Centrum komunikacji i niezbędne jest opracowanie ścieżki działania w przypadku skarg czy wniosków o zmianę osoby tłumaczącej, a także oceny jakości prowadzonych tłumaczeń. Szkolenia będą uzupełnieniem działania Centrum, z jednej strony zapewnią dopływ dobrze przeszkolonej kadry, z drugiej, rozbudują sieć osób z wiedzą specjalistyczną, które będą świadczyć usługi w skali całego kraju zapewniając dostępność na poziomie lokalnym.
Działania upowszechniające usługi świadczone przez Centrum komunikacji - przygotowanie i przeprowadzenie działań upowszechniających na temat Centrum Komunikacji („język korzyści”, wizualizacja informacji, dostępność informacyjno-komunikacyjna), skierowanej z jednej strony do bezpośrednich odbiorców Centrum Komunikacji, osób z niepełnosprawnością a z drugiej do ogółu społeczeństwa, potencjalnych odbiorców. Osią tych działań będzie osoba z niepełnosprawnością i jej potrzeby, ponieważ to ona inicjuje kontakt z Centrum Komunikacji i decyduje o korzystaniu z jej usług. Działania informacyjne i upowszechniające w zadaniu nie będą stanowiły działań promujących projekt, które zgodnie z Zasadami finansowania programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 są wymienione w katalogu kosztów pośrednich.
Świadczenie usług:
a) Usługi zdalne - realizowane na terenie całego kraju
Usługa tłumacza/tłumaczki polskiego języka migowego - ma charakter dwustronny (osoba z niepełnosprawnością – tłumacz/tłumaczka PJM) lub trójstronny (osoba z niepełnosprawnością – tłumacz/tłumaczka PJM - otoczenie), usługa tłumaczenia odbywa się w czasie rzeczywistym, online, poprzez aplikację mobilną lub inną aplikację.
Usługa alarmowa - połączenie z tłumaczem/tłumaczką PJM w nagłej sytuacji takiej jak np. wypadek samochodowy, nagłe zdarzenie losowe itp., służy do zaalarmowania odpowiednich służb ratunkowych, usługa tłumaczenia odbywa się w czasie rzeczywistym, online, przez aplikację mobilną lub inną aplikację, dostępną 24h/7.
Usługa transkrypcji wypowiedzi fonicznej na tekst polski- przeznaczona przede wszystkim dla osób słabosłyszących, późno ogłuchłych, nieznających polskiego języka migowego, komunikujących się za pomocą języka polskiego pisanego, jak również głuchoniewidomych. Usługa odbywa się w czasie rzeczywistym, online, poprzez aplikację za pomocą czatu i połączenia audio.
Usługa tłumaczenia dokumentów - polega na tłumaczeniu pism, umów, regulaminów itp., umożliwia tłumaczenie tekstu z języka polskiego na polski język migowy lub zapis w alfabecie Braille’a, oraz z polskiego języka migowego na język polski. Usługa jest zamawiana, tłumaczenie realizowane jest w ciągu kilku dni. Wymiana dokumentów odbywa się poprzez aplikację mobilną lub inną aplikację, lub w przypadku osób głuchoniewidomych za pomocą poczty tradycyjnej.
Szacunkowe średniomiesięczne zapotrzebowanie będzie wynosić co najmniej 500 usług, maksymalnie do 1200.
b) Usługi stacjonarne - realizowane w regionach w zależności od potrzeb, dostępnych specjalistów oraz możliwości finansowych
Usługa osoby tłumaczącej stacjonarnie - dostępna w wybranych częściach kraju, polega na tłumaczeniu stacjonarnym np. w miejscu pracy, instytucji, placówce służby zdrowia itp., wykorzystywana w przypadku bardziej złożonych spraw, kiedy nie może być zrealizowana usługa tłumaczenia online lub usługa określona w ustawie o języku migowym i innych formach komunikowania się. Tłumaczenie zamawia osoba z niepełnosprawnością za pomocą aplikacji (np. mobilnej, desktopowej), tłumacz/tłumaczka polskiego języka migowego lub tłumacz/tłumaczka przewodnik we wskazanym terminie i czasie udaje się w wyznaczone miejsce celem zrealizowania usługi.
Ewaluacja Zadania 2 – badanie potrzeb ijakości w zakresie zapewnienia usług komunikacyjnych i informacji osobom komunikującym się w PJM, za pomocą transkrypcji mowy, SKOGN, za pomocą alfabetu Braille’a. Ewaluacja jest konieczna do wprowadzenia niezbędnych zmian w funkcjonowaniu Centrum. Zadanie jest niezbędne do sprawdzenia realnych potrzeb odbiorców. Ewaluacja będzie procesem ciągłym – bieżący monitoring działań, „tajemniczy klient”, ankiety z użytkownikami, badanie stopnia zadowolenia i propozycji zmian, spotkania superwizyjne ze specjalistami, ankiety i wywiady jakościowe ze specjalistami i pracownikami Centrum. Z działań przygotowany zostanie raport podsumowujący wraz z propozycjami zmian. Ewaluacja będzie prowadzona w sposób ciągły i będzie podstawą do wypracowania rekomendacji do wdrożenia przygotowanych rozwiązań na poziomie krajowym i regionalnym. Zakładamy zatrudnienie specjalisty oraz zlecenie działań ewaluacyjnych dla wykonawcy, który zostanie wyłoniony w postępowaniu konkurencyjnym.
Grupa docelowa
osoby z niepełnosprawnościami: osoby komunikujące się w PJM, za pomocą transkrypcji mowy, SKOGN, za pomocą alfabetu Braille’a.
specjaliści pracujący na rzecz osób z niepełnosprawnościami: tłumacze/tłumaczki (PJM) i tłumacze/tłumaczki przewodnicy (SKOGN) – osoby, które będą świadczyły wsparcie w projekcie oraz po jego zakończeniu, kadra pracowników Centrum – osoby, które będą pośredniczyły w usługach i dbały o najwyższą jakość świadczonego wsparcia.
Planowany termin realizacji: IV kw. 2025 - IV kw. 2027.
Zadanie 3: Utworzenie pionu Centrum Komunikacji odpowiadającego za zapewnienie możliwości komunikowania się i informacji osobom komunikującym się za pomocą alternatywnych i wspomagających sposobów komunikacji (AAC) oraz korzystających z ETR.
W ramach tego zadania zostaną zrealizowane następujące działania:
Przygotowanie standardów i procedur Centrum Komunikacji w zakresie zapewnienia możliwości komunikowania się i informacji osobom komunikującym się za pomocą alternatywnych i wspomagających sposobów komunikacji (AAC) oraz korzystających z ETR. Uwzględnienie standardów usług AAC. W działaniu zostaną opracowane standardy usług AAC na podstawie istniejących opracowań z projektów „Włączenie wyłączonych (…)” oraz „Aktywni niepełnosprawni (…)”.
Szkolenia specjalistów/specjalistek AAC, opracowanie standardów doboru urządzeń i metod komunikowania się, zapewnienie wiedzy o usługach i korzystania z informacji. Baza osób z wiedzą specjalistyczną z zakresu AAC oznacza zapewnienie personelu z zakresu alternatywnych i wspomagających sposobów komunikacji (AAC), obecnie nie są prowadzone rejestry pokazujące, ile takich osób jest na rynku.
Szkolenia specjalistów/specjalistek w zakresie ETR. Działania szkoleniowe mające na celu podniesienie kompetencji personelu obsługującego osoby z niepełnosprawnościami w zakresie ETR.
Świadczenie usługi na poziomie centralnym i regionalnym (AAC i ETR). Utworzenie pionu AAC i ETR na poziomie centralnym dla koordynacji działań w tym zakresie. Zapewnienie realizacji usług AAC w zależności od potrzeb w tym zakresie. Zapewnienie komunikacji pomiędzy osobami potrzebującymi takich usług a specjalistami, którzy będą mogli udzielić wsparcia. Stworzenie infrastruktury i sieci specjalistów na poziomie lokalnym. Nabór i szkolenie nowej kadry. Hub CK będzie formą koordynacji usług na poziomie centralnym. W regionach i lokalnie świadczone będą bieżące usługi.
Świadczenie usług:
a) w zakresie zapewnienia możliwości komunikowania się i informacji osobom komunikującym się za pomocą alternatywnych i wspomagających sposobów komunikacji (AAC) - stacjonarnie, w Centrum i w wybranych lokalizacjach
b) w zakresie tłumaczenia dokumentów na ETR i przygotowania informacji w języku prostym – zdalnie
Szkolenia specjalistów/specjalistek usług AAC i ETR na poziomie centralnym i przeszkolenie kadry Centrum w zakresie możliwości udzielanego wsparcia przez osoby specjalizujące się w AAC i ETR oraz doskonalenie zawodowe osób specjalizujących się w AAC i ETR. Działania szkoleniowe mające na celu podniesienie kompetencji personelu obsługującego osoby z niepełnosprawnościami w zakresie alternatywnych i wspomagających metod komunikacji (AAC i ETR). Szkolenia będą dotyczyły alternatywnych i wspomagających sposobów komunikacji (analogicznie jak w zadaniu 2 szkolenia dla tłumaczy). Liczba przeszkolonych specjalistów będzie wynikać wprost z potrzeb oszacowanych w projekcie oraz z liczby już dostępnych specjalistów na rynku.
Szkolenia kadry pracowników/pracownic i doskonalenie zawodowe osób specjalizujących się w AAC i ETR na poziomie regionalnymi lokalnym. Przygotowanie i przeprowadzenie szkoleń dla kadry RCK i specjalistów AAC oraz ETR, na poziomie lokalnym i regionalnym, podnoszących i doskonalących umiejętności i kompetencje zawodowe. Prowadzenie naboru na poziomie lokalnym. Z uwagi na brak opracowań o liczbie dostępnych osób specjalizujących się w AAC oraz ETR zaplanowano szkolenia, aby mieć możliwość naboru odpowiedniej kadry oraz ujednoliceniu istniejącej wiedzy w zakresie opracowanych standardów.
Działania upowszechniające usługi świadczone przez Centrum komunikacji („język korzyści”, wizualizacja informacji, dostępność informacyjno-komunikacyjna), skierowanej z jednej strony do bezpośrednich odbiorców Centrum Komunikacji, osób z niepełnosprawnościami, a z drugiej do ogółu społeczeństwa i potencjalnych partnerów komunikacyjnych. Osią tych działań będzie osoba z niepełnosprawnością i jej potrzeby, ponieważ to ona inicjuje kontakt z Centrum Komunikacji i decyduje o korzystaniu z jej usług. Działania informacyjne i upowszechniające w zadaniu nie będą stanowiły działań promujących projekt, które zgodnie z Zasadami finansowania programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 są wymienione w katalogu kosztów pośrednich.
Ewaluacja Zadania 3 – badanie potrzeb i jakości w zakresie zapewnienia możliwości komunikowania się i informacji osobom komunikującym się za pomocą alternatywnych i wspomagających sposobów komunikacji (AAC) oraz korzystających z ETR. Ewaluacja jest konieczna do wprowadzenia ewentualnych ulepszeń w funkcjonowaniu Centrum. Zadanie jest niezbędne do sprawdzenia realnych potrzeb odbiorców. Ewaluacja będzie procesem ciągłym – bieżący monitoring działań, „tajemniczy klient”, ankiety z użytkownikami, badanie stopnia zadowolenia i propozycji zmian, spotkania superwizyjne ze specjalistami/specjalistkami, ankiety i wywiady jakościowe ze specjalistami/specjalistkami i pracownikami Centrum. Z działań przygotowany zostanie raport podsumowujący wraz z propozycjami zmian. Ewaluacja będzie prowadzona w sposób ciągły i będzie podstawą do wypracowania rekomendacji do wdrożenia przygotowanych rozwiązań na poziomie krajowym i regionalnym. Zakładamy zatrudnienie specjalisty oraz zlecenie działań ewaluacyjnych dla wykonawcy, który zostanie wyłoniony w postępowaniu konkurencyjnym.
Grupa docelowa:
osoby z niepełnosprawnościami - osoby komunikujące się za pomocą alternatywnych i wspomagających sposobów komunikacji (AAC) oraz korzystające z ETR,
osoby z wiedzą specjalistyczną pracujące na rzecz osób z niepełnosprawnościami: osoby z wiedzą specjalistyczną z zakresu usług AAC i osoby z wiedzą specjalistyczną w zakresie ETR - osoby, które będą świadczyły wsparcie w projekcie oraz po jego zakończeniu, kadra RCK - osoby, które będą pośredniczyły w usługach i dbały o najwyższą jakość świadczonego wsparcia.
Planowany termin realizacji: I kw. 2025 - IV kw. 2027.
Zadanie 4: Dodatkowe usługi świadczone w ramach Centrum Komunikacji jako wsparcie osób niewidomych
Udostępnianie informacji o możliwościach alternatywnych form komunikacji takich jak: zapisanie tekstu alfabetem Braille’a, odczytanie i nagranie tekstu do pliku dźwiękowego, stworzenie pliku dźwiękowego przystosowanego do odczytania przez syntezator mowy, stworzenie pliku tekstowego, także w alfabecie Braille’a, który następnie użytkownik odtwarza przy pomocy syntezatora mowy lub przy pomocy urządzenia tzw. linijki brajlowskiej. Świadczenie usług w powyższym zakresie dla osób z dysfunkcją wzroku. Usługa świadczona na poziomie centralnym, jak i lokalnym, w zależności od potrzeb.
Grupa docelowa:
osoby z niepełnosprawnościami - osoby komunikujące się za pomocą transkrypcji mowy, SKOGN, za pomocą alfabetu Braille’a,
osoby z wiedzą specjalistyczną pracujące na rzecz osób z niepełnosprawnościami: tłumacze/tłumaczki (PJM) i tłumacze/tłumaczki przewodnicy (SKOGN) – osoby, które będą świadczyły wsparcie w projekcie oraz po jego zakończeniu, kadra Centrum – osoby, które będą pośredniczyły w usługach i dbały o najwyższą jakość świadczonego wsparcia.
Planowany termin realizacji: I kw. 2025 - IV kw.2027
Zadanie 5:
Koszty pośrednie niezbędne do realizacji projektu
Koszty działań informacyjno-promocyjnych (np. zakup materiałów promocyjnych i informacyjnych, zakup ogłoszeń prasowych, utworzenie i prowadzenie strony internetowej o projekcie, oznakowanie projektu, plakaty, ulotki), koszty koordynatora projektu oraz innego personelu zaangażowanego w zarządzanie, rozliczanie, monitorowanie projektu lub prowadzenie innych działań administracyjnych w projekcie, w szczególności koszty wynagrodzenia tych osób, ich delegacji służbowych i szkoleń, koszty personelu obsługowego (obsługa kadrowa, finansowa, administracyjna, sekretariat, kancelaria, obsługa prawna, w tym dotycząca zamówień) na potrzeby funkcjonowania jednostki, koszty obsługi księgowej, koszty utrzymania powierzchni biurowych.
Grupa docelowa:
Zespół Lidera oraz Partnerów biorących udział w realizacji projektu. W zakresie działań informacyjnych – społeczeństwo.
Planowany termin realizacji: (2025-2027)
Wartość projektu - 219 989 847,00 zł
Wysokość wkładu Funduszy Europejskich - 181 535 621,74 zł
Realizowany przez Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną (PSONI) na podstawie art. 36 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (konkurs nr 1/2023 – Możemy więcej).
„Wiedza
dla włączenia” Okres
realizacji: 01.04.2024 -31.03.2027 Dofinansowanie: 2.128.430,46 zł
Opis
projektu: Realizowany przez Polskie Stowarzyszenie
na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną (PSONI) na podstawie art. 36
ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (konkurs nr 1/2023 – Możemy więcej).
Umowa o dofinansowanie projektu nr UM/PW9/2024/2/DEPT_DS_WSPOLPRACY/4112 Projekt jest
współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób
Niepełnosprawnych.
Cel: projektu: Przeciwdziałanie wykluczeniu oraz poprawa postrzegania przez społeczeństwo osób z niepełnosprawnością intelektualną poprzez dostarczanie informacji i wiedzy osobom z niepełnosprawnością intelektualną, ich otoczeniu oraz całemu społeczeństwu. Projekt promuje ideę włączenia społecznego i równych praw dla wszystkich obywateli RP. Projekt ma charakter ogólnopolski.
Całkowita wartość projektu to :
w I okresie finansowania
862624,20 zł z czego wysokość dofinansowania Funduszu 690009,70 zł
Projekt jest realizowany w terminie od 01.04.2024 r. do 31.03.2027 r., w trzech okresach:
· I okres: 01.04.2024 r. – 31.03.2025 r.
· II okres: 01.04.2025 r. – 31.03.2026r.
· III okres: 01.04.2026 r. – 31.03.2027 r.
Nowe publikacje w III okresie finansowania:
W ramach projektu kontynuowane są działania związane z opracowaniem, wydawaniem
i dystrybucją:
1. Kwartalnika „Społeczeństwo dla Wszystkich” – numerów:
· Nr 2/2024– czerwiec 2024
· Nr 3/2024 – wrzesień 2024
· Nr 4/2024 – grudzień 2025
· Nr 1/2025– marzec 2025
2. 6 broszur w formacie tekstu łatwego do czytania z serii „Biblioteka self-adwokata” które dotyczyć będą następujących zagadnień:
· aktywność osoby z niepełnosprawnością intelektualną po zakończeniu szkoły
· odpowiedzialne rodzicielstwo osoby z niepełnosprawnością intelektualną
· zaangażowanie osoby z niepełnosprawnością intelektualną w pomoc innym
· osoba z niepełnosprawnością intelektualną w systemie służby zdrowia
· rola i znaczenie mediów we współczesnym świecie
· osoba z niepełnosprawnością intelektualną we współczesnym świecie
Zostaną wydane również 2 II wydania następujących publikacji w tekście łatwym do czytania i zrozumienia:
· „Moje ciało”
· „Moja sposoby radzenia sobie po śmierci bliskich”
Ponadto w ramach projektu zostaną wydane dwie publikacje dla otoczenia osób z niepełnosprawnością intelektualną:
· nowa publikacja naukowa dotycząca wspierania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.
W publikacji zostaną przedstawione najnowsze trendy i międzynarodowe przykłady wspierania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Niestety w Polsce jest to nadal najbardziej zaniedbana grupa osób, dla których brakuje odpowiednich form wsparcia, zwłaszcza w odniesieniu do osób dorosłych.
· trzecie poprawione wydanie publikacji pt.” Taka dobra historia. Część I”
W proces powstawania publikacji są zaangażowane osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Są oni autorami wybranych tekstów do kwartalnika, konsultują oraz recenzują opracowane publikacje. Dzięki temu tworzone przez PSONI wydawnictwa włączają osoby z niepełnosprawnością intelektualną w działania. Współpraca i konsultacje z osobami z niepełnosprawnością pozwalają na wdrażanie idei „Nic dla nas bez nas”, promowanej przez europejskie organizacje osób z niepełnosprawnościami, do których należy PSONI.
Wszystkie wymienione powyżej publikacje ukażą się od kwietnia 2024 roku do marca 2025 roku.
Wydawanie wyspecjalizowanego pisma oraz proponowanych publikacji zwartych spełnia jeden z priorytetów ratyfikowanej w 2012 roku przez Polskę Konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami w zakresie upowszechniania idei równego dostępu do informacji dla wszystkich obywateli (art.21).
Harmonogram realizacji wsparcia w projekcie w I okresie finansowania, tj. 01.04.2024-31.03.2025r.
Lp.
Nazwa działania
Termin realizacji
1
Organizacja i zarządzanie projektem
01.04.2024-31.03.2025
2
Opracowywanie, w tym graficzne, recenzje, skład, druk, dystrybucja i promocja wydawnictwa ciągłego - kwartalnika
01.04.2024-31.03.2025
3
Opracowanie, w tym graficzne, recenzje, skład, druk, dystrybucja i promocja wyd. zwartych z serii „Biblioteka self-adwokata”
Realizowany przez Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną (PSONI) na podstawie art. 36 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (konkurs nr 1/2023 – Możemy więcej).
„Ku samodzielności i niezależności”
Okres realizacji: 1.04.2024 – 31.03.2027
Dofinansowanie: 3.603.474,00 złotych
Cała wartość: 3.641.494,00 złotych
Opis projektu: Realizowany przez Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną (PSONI) na podstawie art. 36 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (konkurs nr 1/2023 – Możemy więcej).
Umowa o dofinansowanie projektu nr UM/PW9/2024/2/DEPT_DS_WSPOLPRACY/3998 Projekt jest współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Cel: projektu: 1.Zwiększanie samodzielności osób z niepełnosprawnościami poprzez umożliwianie i wspieranie ich w zdobywaniu i rozwijaniu kompetencji społecznych, poznawczych, mobilności, komunikacyjnych, samoobsługowych dzięki wielowymiarowemu wsparciu.
2. Zwiększanie niezależności osób z niepełnosprawnością intelektualną poprzez poszerzenie wiedzy ich i ich rodzin z zakresu prawa, rozwiązywania problemów psychologicznych, spraw społeczno-obywatelskich oraz z zakresu dostępności.
Projekt ma charakter ogólnopolski.
Całkowita wartość projektu to :
w I okresie finansowania
1 165 030,00 złotych z czego wysokość dofinansowania Funduszu 1.152.430,00 złotych
Projekt jest realizowany w terminie od 01.04.2024 r. do 31.03.2027 r., w trzech okresach:
· I okres: 01.04.2024 r. – 31.03.2025 r.
· II okres: 01.04.2025 r. – 31.03.2026r.
· III okres: 01.04.2026 r. – 31.03.2027 r.
Harmonogram realizacji wsparcia w projekcie w I okresie finansowania, tj. 01.04.2024-31.03.2025r.
Lp.
Nazwa działania
Termin realizacji
1
Zarządzanie projektem i monitoring finansowy
01.04.2024-31.03.2025
3
Prowadzenie bieżącej działalności rehabilitacyjnej w OWI i OREW
01.04.2024-31.03.2025
4
Prowadzenie poradnictwa wielodyscyplinarnego w OCP – udzielanie indywidualnych porad, informacji, wsparcia
01.04.2024-31.03.2025
5
Audyt projektu
01.2025
Projekt składa się z dwóch zadań:
Prowadzenie rehabilitacji osób niepełnosprawnych w różnych typach placówek – realizowane w Ośrodku Wczesnej Interwencji Zarządu Głównego PSONI w Warszawie oraz w Ośrodku Rehabilitacyjno-Edukacyjno- Wychowawczym Koła PSONI w Wyszkowie;
Prowadzenie poradnictwa prawnego, społeczno-obywatelskiego, psychologicznego
i poradnictwa w zakresie dostępności dla osób z niepełnosprawnościami i ich otoczenia – realizowane w Ogólnopolskim Centrum Porad PSONI w Warszawie.
Zadanie 1 – Rehabilitacja
W ramach projektu prowadzona jest kompleksowa rehabilitacja dzieci z niepełnosprawnościami z Warszawy i Wyszkowa w postaci indywidualnych treningów umiejętności i grupowych treningów umiejętności społecznych. Dodatkowo prowadzone są instruktarze dla rodziców dzieci z niepełnosprawnościami.
Zadanie 2 – Poradnictwo
Zapraszamy osoby z niepełnosprawnością intelektualną oraz osoby z ich otoczenia – rodziców, rodzeństwo, przyjaciół, terapeutów – do korzystania z usług pracowników Ogólnopolskiego Centrum Porad.
Specjaliści pracujący z Ogólnopolskim Centrum Porad oprócz poradnictwa indywidualnego prowadzą też cykliczne spotkania problemowe, z wykorzystaniem programów do komunikacji elektronicznej. Tematy spotkań będą dotyczyły spraw aktualnych i istotnych dla środowiska. Spotkania mają charakter otwarty, informacja o terminie jak i temacie spotkania będzie upubliczniona na stronie internetowej Stowarzyszenia oraz w mediach społecznościowych – na profilu Facebook.
W ramach Ogólnopolskiego Centrum Porad prowadzona jest baza wiedzy. Specjaliści przygotowują odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Zapraszamy do odwiedzenia zakładki Ogólnopolskie Centrum Porad.
Centrum znajduje się w siedzibie Biura Zarządu Głównego PSONI w Warszawie, przy ul. Głogowej 2b.
Porad udzielają: prawnik, specjalista do spraw socjalno-bytowych, psycholog oraz specjalista do spraw dostępności podczas rozmów telefonicznych i osobistych oraz poprzez e-maile.
Numer telefonu do Ogólnopolskiego Centrum Porad to: 22 646 03 14
Radiowe ABC – Poradnia Samopomocy Radia SoVo to projekt realizowany przez Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną. Poradnia Samopomocy jest miejscem w wirtualnym świecie, gdzie poradnictwo prowadzone jest […]
Radiowe ABC – Poradnia Samopomocy Radia SoVo to projekt realizowany przez Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną. Poradnia Samopomocy jest miejscem w wirtualnym świecie, gdzie poradnictwo prowadzone jest poprzez audycje z udziałem ekspertów/specjalistów lub poprzez audycje z ich dyżurami publikowane/nadawane na żywo na portalu www.radiosovo.pl, w nowo utworzonym dziale Poradnia Samopomocy. W trakcie realizacji projektu przygotowane zostaną audycje rozwijające wiedzę i umiejętności oraz audycje poradnicze.
Audycje przygotowują wolontariusze z niepełnosprawnością intelektualną wspierani przez liderów grup radiowych. W audycjach udział wezmą profesjonaliści i eksperci z wielu dziedzin, np. dostępności, pomocy prawnej, obywatelskiej, społecznej, zatrudnienia, zdrowia, edukacji. Oddziały radiowe działają w 6 miejscowościach Polski: Biskupiec, Jarosław, Rymanów, Mokrzeszów, Tczew, Warszawa.
W każdym miesiącu planowana jest jedna audycja „na żywo” z możliwością otrzymania indywidualnej porady w trakcie audycji lub po jej zakończeniu.
„Centrum Doradztwa Zawodowego i Wspierania Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną – Centrum DZWONI V”
Program projektu:
-
Opis projektu:
Realizowany przez Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną (PSONI) na podstawie art. 36 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób […]
Realizowany przez Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną (PSONI) na podstawie art. 36 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (konkurs nr 1/2022 – Działamy razem).
Umowa o dofinansowanie projektu nr ZZB/000899/BF/D z dnia 8 sierpnia 2023 r.
Projekt jest współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Cel projektu: Wsparcie w podjęciu i utrzymaniu zatrudnienia na otwartym rynku pracy poprzez wykorzystanie metody zatrudnienia wspomaganego co najmniej 36% Beneficjentów Ostatecznych projektu, a także podniesienie kompetencji społecznych i zawodowych u wszystkich Beneficjentów projektu.
Projekt ma charakter ponadregionalny, realizowany jest na terenie 6 województw (mazowieckie, łódzkie, śląskie, pomorskie, podkarpackie, warmińsko-mazurskie).
Biura Centrum DZWONI zlokalizowane są w Bytomiu, Gdańsku, Jarosławiu, Rzeszowie (Filia Centrum DZWONI w Jarosławiu), Ostródzie, Warszawie, Zgierzu.
Projekt jest realizowany w terminie od 01.07.2023 r. do 31.03.2026 r., w trzech okresach:
I okres: 01.07.2023 r. – 31.03.2024 r.
II okres: 01.04.2024 r. – 31.03.2025r.
III okres: 01.04.2025 r. – 31.03.2026 r.
Harmonogram realizacji wsparcia w projekcie w I okresie finansowania, tj. 01.07.2023-31.03.2024r.
Nazwa działania
Termin realizacji
Zarządzanie projektem i monitoring finansowy
01.07.2023-31.03.2024
2. Zaangażowanie klienta - Spotkania informacyjno- promocyjne
01.07.2023-31.03.2024
3. Zaangażowanie klienta - wypracowanie i zawarcie kontraktu
01.07.2023-31.03.2024
4. Kompleksowa ocena osób niezatrudnionych (II etap ZW - Tworzenie profilu zawodowego) – diagnoza preferencji i predyspozycji zawodowych w tym praktycznych umiejętności oraz kompetencji społecznych
01.07.2023-31.03.2024
5. Warsztaty grupowe z zakresu kompetencji społecznych i aktywnego poruszania się po rynku pracy
01.07.2023-31.03.2024
6. Utworzenie IPD – spotkanie wielostronne (II etap ZW)
01.07.2023-31.03.2024
7. Przygotowanie do podjęcia zatrudnienia (III etap ZW) -praktyki, pośrednictwo pracy, wsparcie w procedurze organizacji form praktycznych
01.07.2023-31.03.2024
8. Trening umiejętności i samodzielnego poruszania się w przestrzeni miejsko-wiejskiej
11. Wsparcie w miejscu pracy i poza nim (w tym szkolenie stanowiskowe, interwencyjne oraz monitoring)
01.07.2023-31.03.2024
12. Trening kompetencji życiowych i umiejętności społeczno-zawodowych
01.07.2023-31.03.2024
13. Bezpośredni kontakt z rodziną/otoczeniem BO
01.07.2023-31.03.2024
14. Działania informacyjno-promocyjne wśród pracodawców, kontakty mające na celu zainteresowanie pracodawców zatrudnieniem osób z niepełnosprawnością
01.07.2023-31.03.2024
15. Analiza stanowiska pracy/praktyk
01.07.2023-31.03.2024
16. Monitorowanie procesu zatrudnienia wspomaganego - bieżący monitoring merytoryczny projektu oraz konsultacje z zakresu zatrudnienia wspomaganego, Klasyfikacji ICF i udzielania form wsparcia dla kadry projektu
01.07.2023-31.03.2024
17. Spotkania interdyscyplinarnego zespołu specjalistów
01.07.2023-31.03.2024
Harmonogram realizacji wsparcia w projekcie w II okresie finansowania, tj. 01.04.2024-31.03.2025r.
Nazwa działania
Termin realizacji
Zarządzanie projektem i monitoring finansowy
01.04.2024-31.03.2025
Zaangażowanie klienta - Spotkania informacyjno-promocyjne
01.04.2024-31.03.2025
Zaangażowanie klienta - wypracowanie i zawarcie kontraktu
01.04.2024-31.03.2025
Kompleksowa ocena osób niezatrudnionych (II etap ZW - Tworzenie profilu zawodowego) - diagnoza preferencji i predyspozycji zawodowych w tym praktycznych umiejętności oraz kompetencji społecznych
01.04.2024-31.03.2025
Warsztaty grupowe z zakresu kompetencji społecznych i aktywnego poruszania się po rynku pracy
01.04.2024-31.03.2025
Utworzenie Indywidualnego Planu Działania – spotkanie wielostronne (II etap ZW)
01.04.2024-31.03.2025
Przygotowanie do podjęcia zatrudnienia (III etap ZW) - praktyki, pośrednictwo pracy, wsparcie w procedurze organizacji form praktycznych
01.04.2024-31.03.2025
Trening umiejętności samodzielnego poruszania się w przestrzeni miejsko-wiejskiej
Wsparcie w miejscu pracy i poza nim (w tym szkolenie stanowiskowe, interwencyjne oraz monitoring
01.04.2024-31.03.2025
Trening kompetencji życiowych i umiejętności społeczno-zawodowych
01.04.2024-31.03.2025
Bezpośredni kontakt z rodziną/otoczeniem Beneficjentów przy ich udziale
01.04.2024-31.03.2025
Kompleksowa ocena funkcjonalna osób zatrudnionych z wykorzystaniem ZW (V etap ZW)
01.04.2024-31.03.2025
Utworzenie Indywidualnego Planu Działania – spotkanie wielostronne (V etap ZW)
01.04.2024-31.03.2025
Aktualizacja IPD dla osób, które kontynuują udział w II okresie realizacji projektu (grupowe uzgodnienie stanowiska)
01.04.2024-31.03.2025
Monitorowanie procesu zatrudnienia wspomaganego - bieżący monitoring merytoryczny projektu oraz konsultacje z zakresu zatrudnienia wspomaganego, Klasyfikacji ICF i udzielania form wsparcia dla kadry projektu
01.04.2024-31.03.2025
Działania informacyjno-promocyjne wśród pracodawców, kontakty mające na celu zainteresowanie pracodawców zatrudnieniem osób z niepełnosprawnością
01.04.2024-31.03.2025
Analiza stanowiska pracy/praktyk
01.04.2024-31.03.2025
Spotkania interdyscyplinarnego zespołu specjalistów
01.04.2024-31.03.2025
Zapraszamy do udziału w projekcie osoby z niepełnosprawnościami o szczególnych trudnościach w znalezieniu i utrzymaniu pracy, które bez kompleksowego wsparcia w ramach zatrudnienia wspomaganego nie miałaby szans na podjęcie i utrzymanie zatrudnienia, a jednocześnie są w wieku produkcyjnym (18-64 lata), w tym szczególnie:
osoby z niepełnosprawnością intelektualną;
osoby z długotrwałą, chroniczną niepełnosprawnością o charakterze psychicznym;
osoby z całościowymi zaburzeniami rozwoju;
osoby ze sprzężeniami (w tym osoby z mózgowym porażeniem dziecięcym, osoby głuchoniewidome itd.),
które charakteryzują się niskim poziomem wykształcenia lub jego brakiem oraz brakiem doświadczenia zawodowego, co dodatkowo wpływa na ich niską konkurencyjność na rynku pracy.
Beneficjentami ostatecznymi projektu będą osoby z niepełnosprawnościami w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym, które są:
nieaktywne zawodowo, bezrobotne, poszukujące pracy niezatrudnione lub
zatrudnione z wykorzystaniem zatrudnienia wspomaganego, jeśli proces wspomagania tej osoby w miejscu pracy nie został zakończony.
Szczegółowe informacje znajdują się w Regulaminie Rekrutacji, biurze projektu lub w biurach Centrów DZWONI:
Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną – Biuro Projektu
Wykorzystujemy pliki cookie do zapisu informacji na temat języka, rozmiaru czcionki oraz schematu kolorystycznego wybranego przez użytkownika, na potrzeby automatycznej konfiguracji tych trybów przy odwiedzinach strony. Statystyki odwiedzin strony są agregowane przez Google Analytics.AkceptujęOdmawiam zapisu cookie przez strony trzeciePolityka prywatności