W ramach projektu „Centrum Komunikacji dla Osób z Niepełnosprawnościami”, nr FERS.03.05-IP.06-0001/24, oferujemy wysokiej jakości bezpłatne szkolenia dla Specjalistów ds. AAC, ETR oraz Konsultantów ds. ETR, a także szkolenia Train the Trainers AAC i ETR.  

Udział w szkoleniach jest bezpłatny.  

Przed zgłoszeniem do udziału w szkoleniach,
prosimy o zapoznanie się z dokumentacją rekrutacyjną:

Harmonogram szkoleń dla Specjalistów ds. AAC, ETR
i Konsultantów ds. ETR

Harmonogram szkoleń Train the Trainers AAC i ETR 

Uczestnik/Uczestniczka projektu po przejściu wymaganych szkoleń dla Specjalistów ds. AAC, ETR i Konsultantów ds. ETR i zdobyciu odpowiednich kompetencji:  

  1. otrzyma zaświadczenie potwierdzające nabycie kompetencji,  
  2. będzie miał/a możliwość podjęcia zatrudnienia w RCK na podstawie umowy cywilno-prawnej/umowy o współpracę (FV), 
  3. dla Konsultantów ds. ETR przewidziano wynagrodzenie w postaci m.in. voucherów o wartości średnio 120,00 zł.  

Wszystkim Uczestnikom/Uczestniczkom szkoleń, zostaną zapewnione: 

  1. materiały szkoleniowe i inne pomoce dydaktyczne w ramach realizowanych form wsparcia,  
  2. przerwa kawowa oraz lunch/obiad podczas szkoleń stacjonarnych,  
  3. nocleg wraz z wyżywieniem
    (kolacja i śniadanie), jeżeli Uczestnik/Uczestniczka mieszka powyżej 40km od miejsca realizacji szkoleń stacjonarnych, 
     
  4. w uzasadnionych przypadkach, zwrot kosztów dojazdu
    (na zasadach określonych w Regulaminie zwrotu kosztów dojazdu),
     
  5. bezpłatny dostęp do platformy edukacyjnej.

       Rodzaje szkoleń:

Cel główny szkolenia: wzrost kompetencji Specjalistów ds. AAC. 

Wykwalifikowany Specjalista ds. AAC to osoba, która rozpoznaje potrzeby, tworzy, wdraża i modyfikuje indywidualny system komunikacji dla osoby o złożonych potrzebach w komunikowaniu się. Celem tych działań jest dążenie do jak najbardziej efektywnego porozumiewania się oraz uczestnictwa w życiu społecznym. Po ukończeniu wszystkich szkoleń Specjaliści ds. AAC zostaną wpisani do krajowego rejestru specjalistów utworzonego w ramach Projektu.  

Szkolenia dla Specjalistów ds. AAC obejmują:  

  1. poziom podstawowy (Moduł I) (8 grup, średnio po 20 osób) – online (6 godzin – 1 dzień) i stacjonarnie (14 godzin – 2 dni),  
  2. poziom średnio zaawansowany (Moduł II) (16 grup, średnio po 20 osób) – online (6 godzin – 1 dzień) i stacjonarnie (14 godzin – 2 dni),  
  3. poziom zaawansowany (Moduł III) (24 grupy, średnio po 20 osób) – online (6 godzin – 1 dzień) i stacjonarnie (14 godzin – 2 dni),  
  4. warsztaty w zakresie ETR (16 grup, średnio po 30 osób) – forma online (6 godzin – 1 dzień).  

W zależności od posiadanych w momencie zakwalifikowania do udziału w projekcie kwalifikacji/kompetencji, kompetencje Specjalisty ds. AAC uzyskuje się po ukończeniu:  

  1. I, II i III Modułu,  
  2. II i III Modułu,  
  3. III Modułu.   

Szkolenia kierowane są do osób, które spełniają poniższe kryteria: 

Kryteria obligatoryjne dla wszystkich: 

  • posiadają wykształcenie wyższe kierunkowe (studia I lub II stopnia lub studia podyplomowe) na kierunku: pedagogika, pedagogika specjalna, logopedia, psychologia, fizjoterapia, terapia zajęciowa, wczesne wspomaganie rozwoju, edukacja wczesnoszkolna (weryfikowane na podstawie dyplomu ukończeniu studiów),  
  • są osobami niekaranymi (weryfikowane na podstawie oświadczenia, a na etapie zatrudniania do RCK na podstawie zaświadczenia o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego),  

Kryteria w zależność od poziomu szkoleń: 

  • na poziomie podstawowym (Moduł I) – z co najmniej 3 letnią praktyką zawodową w pracy z osobami o złożonych potrzebach w komunikowaniu się (weryfikowane na podstawie zaświadczenia od pracodawcy),  
  • na poziomie średnio zaawansowanym (Moduł II) – z co najmniej 5 letnią praktyką zawodową w pracy z osobami o złożonych potrzebach w komunikowaniu się, w tym co najmniej 2 letnie doświadczenie w pracy z użytkownikami AAC oraz ukończone co najmniej 20 godzinne szkolenie z zakresu AAC (weryfikowane na podstawie zaświadczenia od pracodawcy oraz zaświadczenia o odbyciu szkolenia),  
  • na poziomie zaawansowanym (Moduł III) – z co najmniej 5 letnią praktyką zawodową w pracy z osobami o złożonych potrzebach w komunikowaniu się, w tym co najmniej 2 lata doświadczenia we współtworzeniu indywidualnych systemów komunikacji (weryfikowane na podstawie zaświadczenia od pracodawcy) oraz ukończone przynajmniej 60 godzin szkolenia i/lub superwizji z zakresu AAC (weryfikowane na podstawie zaświadczenia o odbyciu szkolenia i/lub superwizji).   

Szkolenia będą realizowane w dwóch turach na terenie całego kraju, w salach bez barier architektonicznych, w godzinach i dniach dopasowanych do możliwości Uczestników/Uczestniczek Projektu:   

I turę szkoleń zaplanowano w roku 2025 r.   
II turę szkoleń zaplanowano na lata 2026-2027.  

Cel szkolenia: wzrost kompetencji Specjalistów ds. ETR. 

Wykwalifikowany Specjalista ds. ETR to osoba, która tworzy i opracowuje informacje zgodnie ze standardami tekstu łatwego do czytania i zrozumienia.  Po ukończeniu wszystkich szkoleń Specjaliści ds. ETR zostaną wpisani do krajowego rejestru specjalistów utworzonego w ramach Projektu.  

Szkolenia dla Specjalistów ds. ETR w I turze szkoleń (17 grup, średnio 6 osób)
i II turze szkoleń (31 grup, średnio po 12 osób) obejmują:  

  1. szkolenia online (16 godzin – 2 dni),  
  2. szkolenia stacjonarne (24 godziny – 3 dni).  

Szkolenia będą realizowane w dwóch turach na terenie całego kraju, w salach bez barier architektonicznych, w godzinach i dniach dopasowanych do możliwości Uczestników/Uczestniczek Projektu:   

    I turę szkoleń zaplanowano w roku 2025 r.   
    II turę szkoleń zaplanowano na lata 2026-2027.  

Szkolenia kierowane są do osób: 

  • pełnoletnich – w wieku co najmniej 18 lat (weryfikowane na podstawie daty urodzenia/numeru PESEL),  
  • z wykształceniem minimum średnim (weryfikowane na podstawie świadectwa ukończenia szkoły),  

W trakcie rekrutacji będą przyznawane dodatkowe punkty premiujące osobom, które:  

  1. posiadają wykształcenie wyższe (studia I lub II stopnia, studia jednolite magisterskie) na kierunku:
    – pedagogika,
    – pedagogika specjalna,
    – psychologia,
    – terapia zajęciowa
    lub studia podyplomowe:
    -terapeuta zajęciowy,
    – asystent osoby z niepełnosprawnością,
    – koordynator dostępności
    (weryfikowane na podstawie dyplomu ukończeniu studiów) 1 pkt, 
     
  2. studentom studiów wyższych na jednym z wymienionych kierunków:
    – pedagogika,

    – pedagogika specjalna,
    – terapia zajęciowa,
    – psychologia, którzy mają udokumentowane minimum 100 godzin praktyk z osobami z niepełnosprawnością intelektualną
    (weryfikowane na podstawie zaświadczenia wystawionego przez uczelnię o byciu studentem oraz zaświadczenia potwierdzającego odbyte praktyki ze wskazaniem liczby godzin i miejsca praktyki, podpisanego przez przedstawiciela uczelni, na której studiuje kandydat/ka) 1 pkt,
     
  3. mają ukończoną szkołę policealną na kierunku terapeuta zajęciowy
    (weryfikowane na podstawie świadectwa ukończenia szkoły)
    1 pkt, 
  4. mają co najmniej 2 letnią praktykę zawodową w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną
    (weryfikowane na podstawie zaświadczenia od pracodawcy)
    1 pkt,  
  5. mają 100 godzin wolontariatu w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną
    (weryfikowane na podstawie zaświadczenia/umowy o wolontariacie wraz ze wskazaniem wykazu działań podczas wolontariatu) 1 pkt, 
     
  6. są członkami rodziny osoby z niepełnosprawnością intelektualną np. rodzic, rodzeństwo, opiekun prawny
    (weryfikowane na podstawie oświadczenia) 1 pkt,  
     
  7. mają doświadczenie w opracowywaniu tekstów łatwych do czytania i zrozumienia, minimum 3 teksty
    (weryfikowane na podstawie opracowań przekazanych do Partnera 2 (PSONI) na etapie rekrutacji) 1 pkt, 
     
  8. brały udział w szkoleniu z zakresu dostępności informacyjno-komunikacyjnej
    (weryfikowane na podstawie zaświadczenia/certyfikatu o ukończeniu szkolenia) 1 pkt, 
     
  9. brały udział w projekcie z zakresu dostępności informacyjno-komunikacyjnej
    (weryfikowane na podstawie zaświadczenia o udziale w projekcie) 1 pkt.  
     

Cel szkolenia: wzrost kompetencji Konsultantów ds. ETR. 

Konsultant dostępności tekstu, to osoba o złożonych potrzebach w komunikowaniu się, która przy pomocy procedury sprawdzającej rozumienia tekstu łatwego do czytania i zrozumienia sprawdza dostępność informacji przygotowanej przez specjalistę ds. ETR. 

Szkolenia dla Konsultantów ds. ETR w I turze szkoleń (16 grup, średnio po 12 osób)
obejmują szkolenie stacjonarne (6 godzin – 1 dzień). 
Dodatkowo na każdym szkoleniu dla Konsultantów ds. ETR zaplanowano udział 6 osób wspierających.  

Szkolenia kierowane są do osób: 

  • pełnoletnich – w wieku co najmniej 18 lat
    (weryfikowane na podstawie daty urodzenia/numeru PESEL),   
     
  • posiadających umiejętność czytania
    (weryfikowane na podstawie oświadczenia), 
     
  • z niepełnosprawnością intelektualną lub osoba w spektrum autyzmu – symbol przyczyny niepełnosprawności 01-U i/lub 12-C widniejący w orzeczeniu o niepełnosprawności wydawanym przez Zespół ds. orzekania o stopniu niepełnosprawności
    (weryfikowane na podstawie orzeczenia o niepełnosprawności).  
     

W trakcie rekrutacji przyznawane będą dodatkowe punkty premiujące osobom, które:  

  1. ukończyły kursy/szkolenia związane z konsultowaniem tekstów łatwych do czytania i zrozumienia
    (weryfikowane na podstawie zaświadczenia o ukończonym kursie/szkoleniu) 1 pkt, 
     
  2. konsultują teksty łatwe do czytania i zrozumienia
    (weryfikowane na podstawie oświadczenia) 1 pkt,  
     
  3. ukończyły szkołę wyższą niż szkoła podstawowa specjalna np. zasadniczą/branżową szkołę zawodową specjalną lub szkołę specjalną przysposabiającą do pracy
    (weryfikowane na podstawie świadectwa ukończenia szkoły) 1 pkt.   
     

Zakłada się możliwość udziału w szkoleniach Konsultantów ds. ETR osób ubezwłasnowolnionych za zgodą opiekuna prawnego.  

Cel główny szkolenia: rozwijanie kompetencji w przygotowaniu i prowadzeniu szkoleń 

Szkolenie Train the Trainers AAC to szkolenie osób, które następnie mają szkolić innych pracowników lub uczestników. Jest to rodzaj programu szkoleniowego, który ma na celu przekazanie umiejętności i wiedzy nie tylko w zakresie tematu szkolenia, ale także w zakresie metod i technik szkoleniowych. Osoby, które ukończą szkolenie Train the trainers w ramach niniejszego Projektu, będą szkolić przyszłych Specjalistów ds. AAC.  

Szkolenia Train the trainers AAC obejmują:
(w I turze szkoleń 3 grupy średnio po 13 osób, w II turze szkoleń 3 grupy średnio po 13 osób): 

  • szkolenia online (16 godzin – 2 dni),
  • szkolenia stacjonarne (32 godziny – 4 dni). 

Szkolenia kierowane są do osób, które spełniają poniższe kryteria: 

  • posiadają wykształcenie wyższe II stopnia w jednym  
    z wymienionych kierunków:
    – pedagogika,
    – pedagogika specjalna,
    – logopedia,
    – psychologia,
    – fizjoterapia,
    – terapia zajęciowa,
    – wczesne wspomaganie rozwoj
    (weryfikowane na podstawie dyplomu
    ukończeniu studiów), 
  • posiadają co najmniej 8-letnie doświadczenie w świadczeniu usług  
    z zakresu AAC
    (weryfikowane na podstawie referencji lub zaświadczeń od pracodawcy),
     
  • posiadają doświadczenie w pracy z co najmniej trzema grupami użytkowników AAC
    (weryfikowane na podstawie referencji lub zaświadczeń od pracodawcy),
     
  • posiadają doświadczenie w pracy na co najmniej czterech etapach rozwoju komunikacji
    (weryfikowane na podstawie referencji lub zaświadczeń od pracodawcy),
     
  • ukończyły szkolenia lub superwizje z zakresu AAC w wymiarze minimum 120 godzin
    (należy dołączyć odpowiednie zaświadczenia lub certyfikaty),
     
  • posiadają doświadczenie w prowadzeniu szkoleń, warsztatów lub wykładów związanych z AAC, zdobytego w ciągu ostatnich 3 lat,  w wymiarze co najmniej 80 godzin
    (wymagane potwierdzenie doświadczenia),
     
  • znają znaki manualne
    (przynajmniej jedno z wymienionych) – Makaton, znaki języka migowego

    (weryfikowane na podstawie oświadczenia),  
     
  • stosują pomoce komunikacyjne niskiego poziomu – książki komunikacyjne nieelektroniczne, drukowane tablice komunikacyjne
    (weryfikowane na podstawie oświadczenia),
     
  • stosują pomoce komunikacyjne średniego poziomu – komunikatory nagrywalne (np. Big Mack, Step-by-Step)
    (weryfikowane na podstawie oświadczenia),
     
  • stosują pomoce komunikacyjne wysokiego poziomu (co najmniej trzy z wymienionych programów do tworzenia dynamicznych tablic komunikacyjnych):
    – The Grid, Boardmaker Speaking Dynamically Pro,
    – Communicator 5,
    – Mówik, CoughDrop,
    – GoTalk NOW,
    – PECS IV+,
    – LetMe Talk,
    – SymWriter,
    – System Sensor lub inne pomoce komunikacyjne wysokiego poziomu
    (weryfikowane na podstawie oświadczenia),
     
  • stosują Technologie asystujące (co najmniej cztery z wymienionych):
    – eyetracker,
    – klawiatury alternatywne,
    – przełączniki,
    – systemy mocowania,
    – myszy alternatywne,
    – zabawki i urządzenia do kontroli otoczenia (np. PowerLink, TimeSter),
    – ułatwienia dostępu w systemach operacyjnych lub inne technologie asystujące
    (weryfikowane na podstawie oświadczenia).
     

Cel główny szkolenia: rozwijanie kompetencji w przygotowaniu i prowadzeniu szkoleń. 

Szkolenie Train the Trainers ETR to szkolenie osób, które następnie mają szkolić innych pracowników lub uczestników. Jest to rodzaj programu szkoleniowego, który ma na celu przekazanie umiejętności i wiedzy nie tylko w zakresie tematu szkolenia, ale także w zakresie metod i technik szkoleniowych. Osoby, które ukończą szkolenie Train the trainers w ramach niniejszego Projektu, będą szkolić przyszłych Specjalistów ds. ETR.   

Szkolenia dla Train the trainers ETR obejmują (1 grupa, 8 osób): 

  • szkolenia online (14 godzin – 2 dni), 
  • szkolenia stacjonarne (21 godzin – 3 dni). 

Szkolenia kierowane są do osób, które spełniają poniższe kryteria: 

  • posiadają wykształcenie wyższe I lub II stopnia lub podyplomowe  
    w zakresie nauk humanistycznych lub społecznych na jednym  
    z wymienionych kierunków:
    – pedagogika,
    – pedagogika specjalna,
    – logopedia,
    – psychologia, 
    – fizjoterapia,
    – terapia zajęciowa,
    – wczesne wspomaganie rozwoju,
    –  filologia, dziennikarstwo
    (weryfikowane na podstawie dyplomu ukończenia studiów),
     
  • posiadają co najmniej 5-letnie doświadczenie zawodowe lub wolontariackie, w zakresie bezpośredniej realizacji usług na rzecz osób z niepełnosprawnościami (poprzez pracę osobistą) lub doświadczenie zawodowe lub wolontariackie w realizacji zadań na rzecz osób z niepełnosprawnościami i bezpośrednio do nich skierowanych – działalność związana z zarządzaniem realizacją usług lub ich wdrażaniem, działalność doradcza, naukowa lub rzecznicza
    (weryfikowane na podstawie dokumentów potwierdzających doświadczenie np. referencje, zaświadczenie od pracodawcy/podmiotu współpracującego lub inny równoważny dokument),
     
  • posiadają doświadczenie w prowadzeniu szkoleń, warsztatów, wykładów związanych z opracowywaniem tekstu łatwego do czytania i zrozumienia, zdobyte w ciągu ostatnich 5 lat przed przystąpieniem do Projektu, w wymiarze co najmniej 50 godzin –
    (weryfikowane na podstawienie dokumentów potwierdzających doświadczenie np. referencje lub inny równoważy dokument),
     
  • posiadają doświadczenie w opracowaniu lub współpracy przy opracowaniu co najmniej 40 ETR treści materiałów/artykułów/ publikacji/broszur/raportów i/lub ilustracji w tekście łatwym do czytania i zrozumienia w okresie ostatnich 5 lat (weryfikowane na podstawie oświadczenia).