W ramach projektu „Centrum Komunikacji dla Osób z Niepełnosprawnościami”, nr FERS.03.05-IP.06-0001/24, oferujemy wysokiej jakości bezpłatne szkolenia dla Specjalistów ds. AAC, ETR oraz Konsultantów ds. ETR, a także szkolenia Train the Trainers AAC i ETR.
Udział w szkoleniach jest bezpłatny.
Przed zgłoszeniem do udziału w szkoleniach,
prosimy o zapoznanie się z dokumentacją rekrutacyjną:
Harmonogram szkoleń dla Specjalistów ds. AAC, ETR
i Konsultantów ds. ETR
Harmonogram szkoleń Train the Trainers AAC i ETR
Uczestnik/Uczestniczka projektu po przejściu wymaganych szkoleń dla Specjalistów ds. AAC, ETR i Konsultantów ds. ETR i zdobyciu odpowiednich kompetencji:
- otrzyma zaświadczenie potwierdzające nabycie kompetencji,
- będzie miał/a możliwość podjęcia zatrudnienia w RCK na podstawie umowy cywilno-prawnej/umowy o współpracę (FV),
- dla Konsultantów ds. ETR przewidziano wynagrodzenie w postaci m.in. voucherów o wartości średnio 120,00 zł.
Wszystkim Uczestnikom/Uczestniczkom szkoleń, zostaną zapewnione:
- materiały szkoleniowe i inne pomoce dydaktyczne w ramach realizowanych form wsparcia,
- przerwa kawowa oraz lunch/obiad podczas szkoleń stacjonarnych,
- nocleg wraz z wyżywieniem
(kolacja i śniadanie), jeżeli Uczestnik/Uczestniczka mieszka powyżej 40km od miejsca realizacji szkoleń stacjonarnych, - w uzasadnionych przypadkach, zwrot kosztów dojazdu
(na zasadach określonych w Regulaminie zwrotu kosztów dojazdu), - bezpłatny dostęp do platformy edukacyjnej.
Rodzaje szkoleń:
Szkolenia dla Specjalistów ds. AAC
Cel główny szkolenia: wzrost kompetencji Specjalistów ds. AAC.
Wykwalifikowany Specjalista ds. AAC to osoba, która rozpoznaje potrzeby, tworzy, wdraża i modyfikuje indywidualny system komunikacji dla osoby o złożonych potrzebach w komunikowaniu się. Celem tych działań jest dążenie do jak najbardziej efektywnego porozumiewania się oraz uczestnictwa w życiu społecznym. Po ukończeniu wszystkich szkoleń Specjaliści ds. AAC zostaną wpisani do krajowego rejestru specjalistów utworzonego w ramach Projektu.
Szkolenia dla Specjalistów ds. AAC obejmują:
- poziom podstawowy (Moduł I) (8 grup, średnio po 20 osób) – online (6 godzin – 1 dzień) i stacjonarnie (14 godzin – 2 dni),
- poziom średnio zaawansowany (Moduł II) (16 grup, średnio po 20 osób) – online (6 godzin – 1 dzień) i stacjonarnie (14 godzin – 2 dni),
- poziom zaawansowany (Moduł III) (24 grupy, średnio po 20 osób) – online (6 godzin – 1 dzień) i stacjonarnie (14 godzin – 2 dni),
- warsztaty w zakresie ETR (16 grup, średnio po 30 osób) – forma online (6 godzin – 1 dzień).
W zależności od posiadanych w momencie zakwalifikowania do udziału w projekcie kwalifikacji/kompetencji, kompetencje Specjalisty ds. AAC uzyskuje się po ukończeniu:
- I, II i III Modułu,
- II i III Modułu,
- III Modułu.
Szkolenia kierowane są do osób, które spełniają poniższe kryteria:
Kryteria obligatoryjne dla wszystkich:
- posiadają wykształcenie wyższe kierunkowe (studia I lub II stopnia lub studia podyplomowe) na kierunku: pedagogika, pedagogika specjalna, logopedia, psychologia, fizjoterapia, terapia zajęciowa, wczesne wspomaganie rozwoju, edukacja wczesnoszkolna (weryfikowane na podstawie dyplomu ukończeniu studiów),
- są osobami niekaranymi (weryfikowane na podstawie oświadczenia, a na etapie zatrudniania do RCK na podstawie zaświadczenia o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego),
Kryteria w zależność od poziomu szkoleń:
- na poziomie podstawowym (Moduł I) – z co najmniej 3 letnią praktyką zawodową w pracy z osobami o złożonych potrzebach w komunikowaniu się (weryfikowane na podstawie zaświadczenia od pracodawcy),
- na poziomie średnio zaawansowanym (Moduł II) – z co najmniej 5 letnią praktyką zawodową w pracy z osobami o złożonych potrzebach w komunikowaniu się, w tym co najmniej 2 letnie doświadczenie w pracy z użytkownikami AAC oraz ukończone co najmniej 20 godzinne szkolenie z zakresu AAC (weryfikowane na podstawie zaświadczenia od pracodawcy oraz zaświadczenia o odbyciu szkolenia),
- na poziomie zaawansowanym (Moduł III) – z co najmniej 5 letnią praktyką zawodową w pracy z osobami o złożonych potrzebach w komunikowaniu się, w tym co najmniej 2 lata doświadczenia we współtworzeniu indywidualnych systemów komunikacji (weryfikowane na podstawie zaświadczenia od pracodawcy) oraz ukończone przynajmniej 60 godzin szkolenia i/lub superwizji z zakresu AAC (weryfikowane na podstawie zaświadczenia o odbyciu szkolenia i/lub superwizji).
Szkolenia będą realizowane w dwóch turach na terenie całego kraju, w salach bez barier architektonicznych, w godzinach i dniach dopasowanych do możliwości Uczestników/Uczestniczek Projektu:
I turę szkoleń zaplanowano w roku 2025 r.
II turę szkoleń zaplanowano na lata 2026-2027.
Szkolenia dla Specjalistów ds. ETR
Cel szkolenia: wzrost kompetencji Specjalistów ds. ETR.
Wykwalifikowany Specjalista ds. ETR to osoba, która tworzy i opracowuje informacje zgodnie ze standardami tekstu łatwego do czytania i zrozumienia. Po ukończeniu wszystkich szkoleń Specjaliści ds. ETR zostaną wpisani do krajowego rejestru specjalistów utworzonego w ramach Projektu.
Szkolenia dla Specjalistów ds. ETR w I turze szkoleń (17 grup, średnio 6 osób)
i II turze szkoleń (31 grup, średnio po 12 osób) obejmują:
- szkolenia online (16 godzin – 2 dni),
- szkolenia stacjonarne (24 godziny – 3 dni).
Szkolenia będą realizowane w dwóch turach na terenie całego kraju, w salach bez barier architektonicznych, w godzinach i dniach dopasowanych do możliwości Uczestników/Uczestniczek Projektu:
I turę szkoleń zaplanowano w roku 2025 r.
II turę szkoleń zaplanowano na lata 2026-2027.
Szkolenia kierowane są do osób:
- pełnoletnich – w wieku co najmniej 18 lat (weryfikowane na podstawie daty urodzenia/numeru PESEL),
- z wykształceniem minimum średnim (weryfikowane na podstawie świadectwa ukończenia szkoły),
W trakcie rekrutacji będą przyznawane dodatkowe punkty premiujące osobom, które:
- posiadają wykształcenie wyższe (studia I lub II stopnia, studia jednolite magisterskie) na kierunku:
– pedagogika,
– pedagogika specjalna,
– psychologia,
– terapia zajęciowa
lub studia podyplomowe:
-terapeuta zajęciowy,
– asystent osoby z niepełnosprawnością,
– koordynator dostępności
(weryfikowane na podstawie dyplomu ukończeniu studiów) 1 pkt, - studentom studiów wyższych na jednym z wymienionych kierunków:
– pedagogika,
– pedagogika specjalna,
– terapia zajęciowa,
– psychologia, którzy mają udokumentowane minimum 100 godzin praktyk z osobami z niepełnosprawnością intelektualną
(weryfikowane na podstawie zaświadczenia wystawionego przez uczelnię o byciu studentem oraz zaświadczenia potwierdzającego odbyte praktyki ze wskazaniem liczby godzin i miejsca praktyki, podpisanego przez przedstawiciela uczelni, na której studiuje kandydat/ka) 1 pkt, - mają ukończoną szkołę policealną na kierunku terapeuta zajęciowy
(weryfikowane na podstawie świadectwa ukończenia szkoły) 1 pkt, - mają co najmniej 2 letnią praktykę zawodową w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną
(weryfikowane na podstawie zaświadczenia od pracodawcy) 1 pkt, - mają 100 godzin wolontariatu w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną
(weryfikowane na podstawie zaświadczenia/umowy o wolontariacie wraz ze wskazaniem wykazu działań podczas wolontariatu) 1 pkt, - są członkami rodziny osoby z niepełnosprawnością intelektualną np. rodzic, rodzeństwo, opiekun prawny
(weryfikowane na podstawie oświadczenia) 1 pkt, - mają doświadczenie w opracowywaniu tekstów łatwych do czytania i zrozumienia, minimum 3 teksty
(weryfikowane na podstawie opracowań przekazanych do Partnera 2 (PSONI) na etapie rekrutacji) 1 pkt, - brały udział w szkoleniu z zakresu dostępności informacyjno-komunikacyjnej
(weryfikowane na podstawie zaświadczenia/certyfikatu o ukończeniu szkolenia) 1 pkt, - brały udział w projekcie z zakresu dostępności informacyjno-komunikacyjnej
(weryfikowane na podstawie zaświadczenia o udziale w projekcie) 1 pkt.
Szkolenia dla Konsultantów ds. ETR
Cel szkolenia: wzrost kompetencji Konsultantów ds. ETR.
Konsultant dostępności tekstu, to osoba o złożonych potrzebach w komunikowaniu się, która przy pomocy procedury sprawdzającej rozumienia tekstu łatwego do czytania i zrozumienia sprawdza dostępność informacji przygotowanej przez specjalistę ds. ETR.
Szkolenia dla Konsultantów ds. ETR w I turze szkoleń (16 grup, średnio po 12 osób)
obejmują szkolenie stacjonarne (6 godzin – 1 dzień).
Dodatkowo na każdym szkoleniu dla Konsultantów ds. ETR zaplanowano udział 6 osób wspierających.
Szkolenia kierowane są do osób:
- pełnoletnich – w wieku co najmniej 18 lat
(weryfikowane na podstawie daty urodzenia/numeru PESEL), - posiadających umiejętność czytania
(weryfikowane na podstawie oświadczenia), - z niepełnosprawnością intelektualną lub osoba w spektrum autyzmu – symbol przyczyny niepełnosprawności 01-U i/lub 12-C widniejący w orzeczeniu o niepełnosprawności wydawanym przez Zespół ds. orzekania o stopniu niepełnosprawności
(weryfikowane na podstawie orzeczenia o niepełnosprawności).
W trakcie rekrutacji przyznawane będą dodatkowe punkty premiujące osobom, które:
- ukończyły kursy/szkolenia związane z konsultowaniem tekstów łatwych do czytania i zrozumienia
(weryfikowane na podstawie zaświadczenia o ukończonym kursie/szkoleniu) 1 pkt, - konsultują teksty łatwe do czytania i zrozumienia
(weryfikowane na podstawie oświadczenia) 1 pkt, - ukończyły szkołę wyższą niż szkoła podstawowa specjalna np. zasadniczą/branżową szkołę zawodową specjalną lub szkołę specjalną przysposabiającą do pracy
(weryfikowane na podstawie świadectwa ukończenia szkoły) 1 pkt.
Zakłada się możliwość udziału w szkoleniach Konsultantów ds. ETR osób ubezwłasnowolnionych za zgodą opiekuna prawnego.
Szkolenia Train the Trainers AAC
Cel główny szkolenia: rozwijanie kompetencji w przygotowaniu i prowadzeniu szkoleń
Szkolenie Train the Trainers AAC to szkolenie osób, które następnie mają szkolić innych pracowników lub uczestników. Jest to rodzaj programu szkoleniowego, który ma na celu przekazanie umiejętności i wiedzy nie tylko w zakresie tematu szkolenia, ale także w zakresie metod i technik szkoleniowych. Osoby, które ukończą szkolenie Train the trainers w ramach niniejszego Projektu, będą szkolić przyszłych Specjalistów ds. AAC.
Szkolenia Train the trainers AAC obejmują:
(w I turze szkoleń 3 grupy średnio po 13 osób, w II turze szkoleń 3 grupy średnio po 13 osób):
- szkolenia online (16 godzin – 2 dni),
- szkolenia stacjonarne (32 godziny – 4 dni).
Szkolenia kierowane są do osób, które spełniają poniższe kryteria:
- posiadają wykształcenie wyższe II stopnia w jednym
z wymienionych kierunków:
– pedagogika,
– pedagogika specjalna,
– logopedia,
– psychologia,
– fizjoterapia,
– terapia zajęciowa,
– wczesne wspomaganie rozwoj
(weryfikowane na podstawie dyplomu ukończeniu studiów), - posiadają co najmniej 8-letnie doświadczenie w świadczeniu usług
z zakresu AAC
(weryfikowane na podstawie referencji lub zaświadczeń od pracodawcy), - posiadają doświadczenie w pracy z co najmniej trzema grupami użytkowników AAC
(weryfikowane na podstawie referencji lub zaświadczeń od pracodawcy), - posiadają doświadczenie w pracy na co najmniej czterech etapach rozwoju komunikacji
(weryfikowane na podstawie referencji lub zaświadczeń od pracodawcy), - ukończyły szkolenia lub superwizje z zakresu AAC w wymiarze minimum 120 godzin
(należy dołączyć odpowiednie zaświadczenia lub certyfikaty), - posiadają doświadczenie w prowadzeniu szkoleń, warsztatów lub wykładów związanych z AAC, zdobytego w ciągu ostatnich 3 lat, w wymiarze co najmniej 80 godzin
(wymagane potwierdzenie doświadczenia), - znają znaki manualne
(przynajmniej jedno z wymienionych) – Makaton, znaki języka migowego
(weryfikowane na podstawie oświadczenia), - stosują pomoce komunikacyjne niskiego poziomu – książki komunikacyjne nieelektroniczne, drukowane tablice komunikacyjne
(weryfikowane na podstawie oświadczenia), - stosują pomoce komunikacyjne średniego poziomu – komunikatory nagrywalne (np. Big Mack, Step-by-Step)
(weryfikowane na podstawie oświadczenia), - stosują pomoce komunikacyjne wysokiego poziomu (co najmniej trzy z wymienionych programów do tworzenia dynamicznych tablic komunikacyjnych):
– The Grid, Boardmaker Speaking Dynamically Pro,
– Communicator 5,
– Mówik, CoughDrop,
– GoTalk NOW,
– PECS IV+,
– LetMe Talk,
– SymWriter,
– System Sensor lub inne pomoce komunikacyjne wysokiego poziomu
(weryfikowane na podstawie oświadczenia), - stosują Technologie asystujące (co najmniej cztery z wymienionych):
– eyetracker,
– klawiatury alternatywne,
– przełączniki,
– systemy mocowania,
– myszy alternatywne,
– zabawki i urządzenia do kontroli otoczenia (np. PowerLink, TimeSter),
– ułatwienia dostępu w systemach operacyjnych lub inne technologie asystujące
(weryfikowane na podstawie oświadczenia).
Szkolenia Train the Trainers ETR
Cel główny szkolenia: rozwijanie kompetencji w przygotowaniu i prowadzeniu szkoleń.
Szkolenie Train the Trainers ETR to szkolenie osób, które następnie mają szkolić innych pracowników lub uczestników. Jest to rodzaj programu szkoleniowego, który ma na celu przekazanie umiejętności i wiedzy nie tylko w zakresie tematu szkolenia, ale także w zakresie metod i technik szkoleniowych. Osoby, które ukończą szkolenie Train the trainers w ramach niniejszego Projektu, będą szkolić przyszłych Specjalistów ds. ETR.
Szkolenia dla Train the trainers ETR obejmują (1 grupa, 8 osób):
- szkolenia online (14 godzin – 2 dni),
- szkolenia stacjonarne (21 godzin – 3 dni).
Szkolenia kierowane są do osób, które spełniają poniższe kryteria:
- posiadają wykształcenie wyższe I lub II stopnia lub podyplomowe
w zakresie nauk humanistycznych lub społecznych na jednym
z wymienionych kierunków:
– pedagogika,
– pedagogika specjalna,
– logopedia,
– psychologia,
– fizjoterapia,
– terapia zajęciowa,
– wczesne wspomaganie rozwoju,
– filologia, dziennikarstwo
(weryfikowane na podstawie dyplomu ukończenia studiów), - posiadają co najmniej 5-letnie doświadczenie zawodowe lub wolontariackie, w zakresie bezpośredniej realizacji usług na rzecz osób z niepełnosprawnościami (poprzez pracę osobistą) lub doświadczenie zawodowe lub wolontariackie w realizacji zadań na rzecz osób z niepełnosprawnościami i bezpośrednio do nich skierowanych – działalność związana z zarządzaniem realizacją usług lub ich wdrażaniem, działalność doradcza, naukowa lub rzecznicza
(weryfikowane na podstawie dokumentów potwierdzających doświadczenie np. referencje, zaświadczenie od pracodawcy/podmiotu współpracującego lub inny równoważny dokument), - posiadają doświadczenie w prowadzeniu szkoleń, warsztatów, wykładów związanych z opracowywaniem tekstu łatwego do czytania i zrozumienia, zdobyte w ciągu ostatnich 5 lat przed przystąpieniem do Projektu, w wymiarze co najmniej 50 godzin –
(weryfikowane na podstawienie dokumentów potwierdzających doświadczenie np. referencje lub inny równoważy dokument), - posiadają doświadczenie w opracowaniu lub współpracy przy opracowaniu co najmniej 40 ETR treści materiałów/artykułów/ publikacji/broszur/raportów i/lub ilustracji w tekście łatwym do czytania i zrozumienia w okresie ostatnich 5 lat (weryfikowane na podstawie oświadczenia).