Wszelkie działania, jakie podejmujemy jako osoby wspierające osoby z niepełnosprawnością mają swoje konsekwencje w przyszłości. Mają wpływ na perspektywę uczestniczenia tej konkretnej osoby w lokalnej społeczności w różnych rolach. Im więcej różnorodnych doświadczeń dostarczymy osobie
z niepełnosprawnością, im szersze warunki do rozwoju i nabywania nowych kompetencji stworzymy, tym większa szansa, że osoba ta poszerzy swoje granice samodzielności
i niezależności.
Kolejny raz potwierdziliśmy tę tezę.
W okresie 01.04.2023r. – 31.03.2024 r. 93 osoby z niepełnosprawnościami (42 kobiety i 51 mężczyzn) realizowało autorski program edukacyjny, którego celem było zwiększenie samodzielności i niezależności tych osób poprzez podniesienie ich kompetencji w zakresie korzystania z urządzeń i technologii cyfrowych, dbania o własne zdrowie, zarządzania finansami i czasem wolnym.
Cel został osiągnięty w pełni. 90 osób, które osiągnęły rezultat w projekcie ukończyły pełny cykl edukacyjny, w pełni zrealizowały również cele indywidualne zaplanowane w Indywidualnym Planie Działania. Mają dobrą BAZĘ do dalszego rozwoju. Dlaczego BAZA?
B jak bezpieczeństwo. A zwłaszcza bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni. Sformułowaliśmy wspólnie potencjalne zagrożenia: kradzież danych, podszywanie się pod inne osoby, generowanie i rozsyłanie fałszywych informacji, hejt. Z drugiej strony zidentyfikowaliśmy, że internet to doskonałe źródło wiedzy, miejsce, gdzie zawiera się znajomości, spotyka z przyjaciółmi, wymienia wiadomości i załatwia się coraz więcej spraw urzędowych. Dlatego rozwój kompetencji cyfrowych stał się podstawą do uczenia się i wykorzystywania różnych narzędzi, technologii i aplikacji w codziennym funkcjonowaniu.
A jak aktywność. Mniejsza aktywność fizyczna przynosi problemy zdrowotne, często długofalowe, ale jest też formą wykluczenia społecznego. Warsztaty dbania o kondycję wpłynęły na wzrost świadomości w zakresie korzyści płynących z aktywności fizycznej, takich jak: możliwość pokonania swoich słabości, poprawa zdrowia i jakości życia, poczucie przynależności do grupy, poczucie większej samodzielności i zaradności, zmiana w myśleniu o sobie jako o kimś „gorszym”.
Z jak zdrowie. W dbaniu o własne zdrowie, oprócz aktywności fizycznej, ważna jest zbilansowana dieta. Błędy, które popełniamy w żywieniu dziś, mogą przynieść negatywne skutki w przyszłości.
A poza tym ważne jest, aby samodzielnie umieć przygotować prosty, wartościowy posiłek, zaplanować i zrobić niezbędne zakupy i nie czekać, aż zrobi to ktoś za nas.
A jak ambicja. Każdy z nas czasem stwierdza, że brakuje mu kompetencji i wiedzy, żeby coś zrobić. Jednak zawsze możemy się tego nauczyć. Przy wsparciu zapewnionym w projekcie każda osoba z niepełnosprawnością miała możliwość wykonać kolejny ambitny krok naprzód – zdobyć nowe umiejętności, np. nauczyć się, jak lepiej dbać o swoje zdrowie i finanse czy atrakcyjnie zorganizować czas wolny dla siebie bądź spędzić go wspólnie ze znajomymi.
Zrealizowano 5.236 godzin wsparcia, głównie w formie warsztatów grupowych. Ponadto każda osoba mogła w indywidualnej formie rozwijać swoje kompetencje cyfrowe poprzez udział w badaniach kompetencji oraz testach sprawdzających nabytą wiedzę prowadzonych z wykorzystaniem narzędzi elektronicznych.
Przeprowadzono trzy testy wiedzy i umiejętności. W ujęciu procentowym średni wynik globalny poprawnych odpowiedzi we wszystkich testach u wszystkich beneficjentów wyniósł 85%. Najwyższy średni wynik procentowy uczestnicy osiągnęli w teście z zakresu zarządzania finansami – 88%, kolejno są wyniki testu z zakresu dbania o siebie i własne zdrowie z zakresu – 85% oraz wyniki testu z zakresu kompetencji cyfrowych – 82%. Kolejne osoby już czekają na możliwość zdobywania nowych kompetencji.